De denkbeelden van Jaffe mogen bekend worden verondersteld. De auteur van het geruchtmakende boek ‘Life after the 30 second spot’ stelt dat de traditionele tv-commercial ‘in de huidige vorm, dood, stervende, dan wel achterhaald is’. Die toelichting ‘’in de huidige vorm’’ is belangrijk, het is zeg maar zijn vrijkaartje uit de gevangenis waarmee hij discussies over het al dan niet ‘’dood’’ zijn van de commercial ontloopt. Zijn stelling is niet dat de commercial als zodanig dood is, wat hij wil zeggen is dat de huidige vorm raakt uitgewerkt. Derhalve zal de adverteerder op zoek moeten naar andere vormen van communiceren. Het is als met het kind dat op een dag ontdekt dat er veel meer kleurpotloden zijn dan alleen rood, groen en geel. Dat er zelfs dozen met kleurpotloden bestaan die vele schakeringen van een kleur bevatten. Met fraaie oneliners maakte hij de toehoorders duidelijk dat adverteerders zijn blijven hangen in hun traditionele gedrag door de consument om de oren te blijven slaan met tv-spots, ‘telkens opnieuw en opnieuw, dat noemen we de frequentie, totdat de effectiviteit van het medium totaal is gereduceerd.’
http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/bakkeleien-over-toekomst-30-seconce-spot-op-eday/
Friday, September 15, 2006
dat de traditionele tv-commercial 'in de huidige vorm, dood, stervende, dan wel achterhaald is'
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment